Viitorul comerțului online se întâmplă deja în China

de: Florin Cașotă
25 04. 2019
Bloomberg Businessweek

Viitorul comerțului este prezent deja în China. Cum își fac cumpărăturile tinerii din generația Z și în funcție de ce criterii își aleg produsele.

Când Milky Guan, studentă la Universitatea Shanghai, cumpără cosmetice nu este interesată de magazine sau de nume de branduri mari. În schimb, tânăra de 20 de ani se bazează pe site-ul Xiaohongshu, o combinație de rețea socială și ecommerce, pentru a vedea ce este la modă și ce nu.

Pe Xiaohongshu, Guan urmărește un influencer popular în zona de beauty, care-și învață urmăritorii cum să se machieze. În timpul unei transmisiuni în direct, Guan a cumpărat câteva produse în doar câteva minute prin linkuri ce erau integrate în video.

Milky Guan face parte din Generația Z, adică s-a născut cu telefonul mobil în mână și pe rețelele sociale, și este natural pentru ei să cheltuiască banii direct în conturile de social media.

Chinezii din generația Z nu sunt impresionați de reclame, branduri și magazine online și preferă să cumpere bunuri sugerate de influenceri pe platforme de social media, livestreaming și așa mai departe.

Astfel, ceea ce se întâmplă acum în China ne oferă o imagine viitorului comerț online. Produse în valoare de peste 413 miliarde de dolari vor fi vândute în China până în 2022 prin intermediul platformelor social media/e-commerce, adică de cinci ori mai mult decât în 2017, potrivit unui studiu al Frost & Sullivan. Sigur, comerțul online tradițional va fi în continuare majoritar, dar o parte consistentă de achiziții se vor face astfel.

Rețelele sociale din China integrează servicii de comerț online

În acest trend intră gigantul Alibaba sau Bytedance, compania care operează TikTok, dar și jucători atipici precum iQiyi, Netflixul Chinei.

De exemplu, atunci când utilizatorii urmăresc un serial pe iQiyi aceștia primesc linkuri în partea de jos a ecranului care-i trimit la mall-ul online al companiei, de unde pot cumpăra hainele pe care le poartă vedetele în filme.

Ei pot folosi și telefoanele pentru a face asta. Apasă un buton si apare un cod QR pe care-l scanează apoi cumpără outfit-ul direct de pe telefon.

Aplicația Douyin, cunoscută ca TikTok, în afara Chinei , are integrat, de anul trecut, achiziții prin platforma Alibaba. Astfel, Alibaba câștigă clienți, iar Douyin primește un comision dacă se realizează o tranzacție. Bytedance permite creatorilor de conținut să-și facă propriul magazin pe Douyin pentru a vinde produse direct în aplicație.

Astfel de achiziții ar ajunge la o pondere de 15% din achizițiile totale online până în 2022, în creștere de la 8,5% în 2017.

Nu numai chinezii fac asta. Atât Instagram, cât și Snapchat au început să adauge astfel de funcții. Însă procesul este abia la început în SUA și în Europa. Achizițiile prin intermediul platformelor rămâne totuși mic, în comparație cu piața cumpărăturilor online.

Tinerii din China nu par să fie deranjați că prin realizarea a astfel de achiziții beneficiază și influencerii, care primesc un comision pentru vânzări. Un motiv este pentru că sistemul de plată este atât de intuitiv și de ușor de folosit, încât preferă să-l folosească, decât să caute acel produs pe o platformă de e-commerce și să-l cumpere astfel.